Een oorzaak van haaruitval die vaak over het hoofd wordt gezien is simpelweg een vitaminen/ mineralen/ omega-3/ eiwit tekort. Dit zijn de bouwstoffen van je haar en zorgen ook voor soepelheid en glans van binnenuit! Om nog maar te zwijgen van de andere gezondheidsvoordelen voor je lichaam. Uit onderzoeken blijkt dat vooral vitamine C (bron) en E (bron) een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van haaruitval. Ook vitamine B, L-cysteïne (aminozuur die zwavel bevat) en zink zijn gelinkt aan antihaaruitval.

Start sowieso met een goede multivitamine

Multi-SportDieetWil je niet teveel verschillende potjes kopen en na moeten denken over alle vitaminen etc. Neem dan gewoon een goede multivitamine die bovenstaande ingrediënten bevat. Wij hebben voor u uitgezocht wat een goede multivitamine is die alle belangrijke antihaaruitval ingrediënten bevat in sterke dosering en toen kwamen we uit bij de Multivitamine Sport&Dieet van Krachtshop. Deze bevat naast de bovengenoemde vitaminen en mineralen ook nog natuurlijke kruiden die helpen bij de vetverbranding en spore-elementen die belangrijk zijn voor de gezondheid.

IJzer tekort

Er blijkt een duidelijke link te zijn tussen een ijzertekort en haaruitval. Eet daarom wat meer rood vlees. Ook kan je plantaardig ijzer nemen, maar dan wel in combinatie met vitamine C, dan wordt het goed opgenomen. Ook de bovengenoemde multivitamine bevat een goede dosis ijzer en vitamine C, dus die kunt u ook gewoon nemen.

Vul aan met goede Omega-3

Opti3Omega-3 is zeer belangrijk voor een gezonde en soepele huid en haren. Vooral als u weinig vis eet, is suppletie met omega-3 absoluut aan te bevelen. Ook brengt omega-3 vele gezondheidsvoordelen met zich mee voor uw lichaam. Gaat u voor een kwaliteits omega-3, dan bevelen wij de Opti omega-3 (100% vegetarisch) aan, deze wordt gewonnen uit algen en niet uit vis. Veel beter voor milieu en ook geen verontreinigingen in deze formule.

Onderschat een eiwit tekort niet!

Haar is opgebouwd uit eiwit. Bij een eiwittekort stopt het lichaam gewoon met de aanmaak van haren! Het lichaam heeft de resterende eiwitten namelijk nodig voor andere, belangrijkere processen in het lichaam. Hoewel de officiële richtlijnen stellen dat ongeveer 0,4 gram eiwit/ kg lichaamsgewicht voldoende is, kan dit zeker onvoldoende zijn bij haaruitval. Er wordt bij deze richtlijn namelijk ook geen rekening gehouden met extra sportactiviteiten, ziekte, stress etc. Dit ‘kost’ ook eiwitten. Om veilig te zitten adviseren wij een eiwitinname van ongeveer 1,8 gram/ kg lichaamsgewicht. Een man van 80 kg zou dan dus ongeveer 144 gram eiwit/ dag moeten eten. Hierbij moet tevens aangetekend worden dat er een verschil zit in plantaardige en dierlijke eiwitten. De dierlijke eiwitten hebben een aminozuurprofiel dat veel beter aansluit op die van het menselijk lichaam (hoge biologische waarde). Ook zijn er nog andere puntjes om op te letten betreft eiwitinname, wilt u alles lezen en weten over eiwitten, ook de goedkoopste eiwitbronnen etc. Dan verwijzen we u door naar dit informatieve overzichtsartikel over eiwitten.

Vaak is de makkelijkste manier om voldoende eiwitten met hoge biologische waarde binnen te krijgen gewoon een proteineshake nemen. Nu zijn er hiervan vele aanbieders op de markt, om de beste prijs/ kwaliteit proteïne shake te kiezen verwijzen we u door naar deze superhandige proteineshake vergelijker.